By dozajista patřila k lehce zvladnutelným úkonům kdyby ...
1) tišťák zapalování (HW)
2) 3x šroubky
3) 3x distanční sloupky
4) stínítko
5) kabel com FD9/MD9 stíněný s rozebíratelnými konektory cca 2m
6) CD se SW k zapalování a návodem v *.pdf
1) Nejlépe starou destičku s kladívkovým zapalováním, včetně hřídele a úchytového šroubu
2) 3x původní šroubky z toho dva na přichycení destičky k bloku motoru a jeden na očko zapojení kostry k tišťáku
3) 4x menší zástrčkové konektory pro kabely k tišťáku + 1 pro přepínání křivek (není nutností)
4) 5x oček velikosti M5 pro 2,5mm kabel (4x na cívky a 1x na uzemnění tišťáku)
5) 40cm nejlépe sdruženého kabelu 3 x 2,5mm
6) kabel com FD9/MD9 stíněný s nerozebíratelnými konektory cca 2,5m
1) flexa na zkrácení hřídele na 3,8cm (materiál si to vyžaduje) a zkrácení šroubu o 6mm
2) pilník na zabroušení výstupků na odstrojené původní destičce zapalování a distančních sloupků
3) vrtačka a vrtáky na 3nové díry do původní destičky zapalování a zvětšení díry stínítka
4) silikonovou nebo jinou pastu na rozvod tepla z procesorů
5) kleště na zástrčkové konektory
6) úchylkoměr na měření (mm) předstihu nebo stroboskop
7) PC, lépe Laptop s výstupem na COM
1) Rozebrání původního zapalování s cílem získat samotnou základní destičku
2) Obroušení všech výstupků, včetně středového límce
3) Odmontování vaček z hřídele, sloupky vačky zůstávají
4) Zkrácení hřídele na 3,8. Pozor cílem je získat přesný a kolmý řez!
5) Zkrácení utahovacího šroubu o 6mm
6) Vycentrování tišťáku na střed destičky. Nutnost trefit střed!! (tento úkon patřil k těm náročnějším)
7) Vyvrtání třech děr 3,2 mm
8) Vyřezání závitů M4
9) Zvětšení průžezu distančních sloupků na průměr šroubků M4 z původních M3
10) Vyzkoušení přišroubování tišťáku + zapilování distančních sloupků tak aby čipy dosedali na samotnou destičku, (namazání pasty na šváby dosedací plochy) + kontrola zda pájení COM portu zapalování nedopatřením nedoléhá na základní destičku, hrozí nefunkčnost COM portu díky zkratování
11) Zvětšení průměru středu stínítka z původních 6mm na max. cca 7,5mm dle středového šroubu
1) Vložit zkrácenou hřídel odstředivého regulátoru bez závaží
2) Vložit destičku s již přidělaným tišťákem
3) Zapojit nový 3žilový kabel 2,5mm k cívkám a protáhnout do prostoru snímače
4) Připojit k destičce konektory včetně uzemnění
5) Základovou destičku přišroubovat na původní místo natočit do maximální polohy původního předstihu, dotažení 2 šroubů
6) Stínítko nastavit na 37° nebo-li 7,3mm měřeného předstihu na válci č.1. (dál od ventilátoru)
7) Připojit konektor do PC a zapalování, nastavit spravnou kumunikační rychlost portu COM na PC 19200Bd
8) Stažení původní křivky z HW a uložení na disk
9) Vyzkoušení motoru
10) Nastavení SW (václce, zdvih, atd.), případně posun křivky
Úryvek z knihy (Rudolf Vykoukal - Dvoudobé motory vozidlové, SNTL-1957) o vlivu předstihu na výkon motoru - Strana 1 (*.jpg), Strana 2 (*.jpg)
Co se psalo o elektronickém zapalování v roce 2003 v A-radiu? - (*.pdf)
Co je dobré vědět k nastavování správných křivek, když není možnost vyzkoušet motor na brzdě? - Trochu teorie
A jestě souhrnný odkaz ve verzi (*.doc)
1) Zvýšení dynamiky motoru v celém spektru otáček.
2) Klidný a pravidelný chod
3) Úspora paliva (není nutno mít tak dlouho vytažený sytič při studených startech)
4) Odstranění zvonění motoru při správném nastavení karburátoru + předstihu
5) I se slabší baterkou vynikající šance na start díky funkčnosti již od 3,5V - do 25V (jiskra svíčky)
6) SW dále pokračuje ve vývoji
7) HW je několikátou verzí, dobrý předpoklad vychytaných zkušeností
8) HW tišťák je zalakován a tím chráněn proti otřesům a vlhkosti
9) Diky uzavření v motorové části je zapalování dostatečně chráněno proti rušení ze svíček
10) Možnost aktivovat odpojení buzení po určité době nečinosti (ochrana cívek)
11) Možnost aktivovat omezení otáček (možno použít na způsob imobilizeru)
12) Možnost aktivovat blokovani buzeni (možno použít na způsob imobilizeru)
13) Možnost přepínání mezi dvěmi přednastavenými křivkami i během jízdy (tlačítkem)
1) vše co bylo uvedeno v bodu "Co je vhodné mít"
2) víčko zapalování s vyřízlou dírou pro konektor FD9, aby byla možnost jednoduchého připojení PC plus záslepka, či malé baleni Lukaprenu na utěsnění.
3) lepší rozmístění konektorů na HW
4) základová destička s předvrtanými závity
5) již zkrácený šroub a kužel vačky
6) správná velikost vnitřního průměru stínítka a distančních sloupků
7) s čidlem podlaku, by to umožnilo efektivnější nastavování
8) soft by zasloužil zpřesnění a pokud možno plnou variantu - vše převést ze stupňů na milimetry, tzn ne jen v jednom políčku jako je to ve verzi 4.1
9) zkráceně řečeno ohledně instalace by bylo fajn balení full retail (se vším)
10) možnost nastavovat v SW poměr mezi valcem 1 a 2 z důvodu nepřesně repasovaných klikovek
1) Je dobré si uvědomit základní přepočty (platí do verze SW 6.3) a to že 5°=0,8mm
2) Tabulka možných nastavení HW předstihu (platí do verze SW 6.3), SW počítá jen s celými stupni)
HW - mm | SW - Stupně | Poznámky |
2,9 | 23° | - |
3,2 | 24° | - |
3,4 | 25° | - |
3,7 | 26° | - |
4,0 | 27° | - |
4,3 | 28° | - |
4,6 | 29° | - |
4,9 | 30° | - |
5,2 | 31° | - |
5,5 | 32° | - |
5,9 | 33° | - |
6,2 | 34° | - |
6,6 | 35° | - |
7,0 | 36° | - |
7,3 | 37° | doporučená max hodnota předstihu |
7,7 | 38° | odtud je konec podpory HW zpoždění |
8,1 | 39° | - |
8,5 | 40° | - |
9,0 | 41° | - |
9,4 | 42° | - |
9,8 | 43° | - |
10,2 | 44° | - |
10,7 | 45° | - |
11,1 | 46° | - |
Křivka | Autor | Datum | Konfigurace | Poznámka |
---|---|---|---|---|
Trabant_original_hw.ig - Náhled - |
Křivka original HW | 10.10.2005 | - | Funkční konzervativní křivka dodaná v HW zapalování |
Trabant_imfsoft.ig - Náhled - |
Křivka IMFsoftu | 25.10.2005 | - | Tato křivka se mi neosvědčila ani v nízkých ani ve vysokých otáčkách, nenalezl jsem pro ni využití |
Trabant_imfsoft.ig - Náhled - |
Čahoun Křivka byla stáhnuta od 4.1.2006 již ... mockrát |
6.11.2005 | Firmware v zapalování (Ignition v3.1) 4.0, Trabant 601S combi 12V Motor 7000km Starý typ karburátoru Testováno na dálnici Pruměrná teplota okolí 10°C Najeto 10 000km --------------------- Od 23.12.2006 firmware v zapalování 06.01 |
Křivka1 - vynikající starty, cihlově zabarvené svíčky B6HS, palivo N95, úspora 1/2 litru na spotřebě vůči EBZE graf výkonové křivky a graf časové křivky Grafy bez zátěže bohužel nemají vypovídací schopnost(rezonance,atd.), tzn jen na ukázku, použitá verze Ignition control 6.4, firmware v zapalování 6.1 Křivka2 - není odzkoušena! |
Prostor pro Vaše "Otázky a Odpovědi" ohledně zapalování IGNITION V3.1
Pište na "cahoun "ZAVINÁČ" atlas.cz" nebo do formuláře a podělte se z ostatními o zkušenosti a vyzkoušené křivky.
HW - mm K +0 |
HW - mm K +1 |
Stupně |
0,1 | 0,2 | 4° |
0,2 | 0,3 | 5° |
0,3 | 0,4 | 6° |
0,4 | 0,5 | 7° |
0,5 | 0,6 | 8° |
0,6 | 0,7 | 9° |
0,7 | 0,8 | 10° |
0,8 | 1,0 | 11° |
1,0 | 1,2 | 12° |
1,2 | 1,3 | 13° |
1,3 | 1,5 | 14° |
1,5 | 1,8 | 15° |
1,8 | 2,0 | 16° |
2,0 | 2,2 | 17° |
2,2 | 2,5 | 18° |
2,5 | 2,7 | 19° |
2,7 | 3,0 | 20° |
3,0 | 3,3 | 21° |
3,3 | 3,6 | 22° |
3,6 | 3,9 | 23° |
3,9 | 4,2 | 24° |
4,2 | 4,5 | 25° |
4,5 | 4,9 | 26° |
4,9 | 5,3 | 27° |
5,3 | 5,6 | 28° |
5,6 | 6,0 | 29° |
6,0 | 6,4 | 30° |
6,4 | 6,8 | 31° |
6,8 | 7,2 | 32° |
7,2 | 7,6 | 33° |
7,6 | 8,1 | 34° |
8,1 | 8,5 | 35° |
8,5 | 9,0 | 36° |
9,0 | 9,4 | 37° |
9,4 | 9,9 | 38° |
9,9 | 10,4 | 39° |
Pro zpřehlednění verzí SW a HW si dovolím zde uvést změny v zapalování dle informací poskytnutých výrobcem k 3.1.2007:
1) Vývojové změny SW (firmwaru) v HW - Jawa Trabant Ignition (*.txt)
2) Vývojové změny obslužného SW - Ignition Control (*.txt)
7.11.2005 | 4.1.2006 |